home Bantningsmetoder, Fasta, Gå ner i vikt, Viktminskning 52-dieten – Mellandagsfasta

52-dieten – Mellandagsfasta

En av de senaste trenderna på bantningshimlen är 52-dieten, en baningsmetod som går ut på att fasta 2 dagar i veckan och äta 5 dagar i veckan.

Vem kom på 52 dieten & varför?

Michael Mosley - Mannen bakom 52-dietenMichael Mosley är mannen bakom dieten, Mosley är doktor och jobba på BBC och har gjort flera program som handlar om kropp och hälsa. Han gjorde ett inslag om fasta, bakgrunden är att när forskare undersökte befolkningen i de delar av USA som utsattes för svält under 30-talets depresion så kunde de något förvånande konstatera att de grupper som svälte hade en längre(!) medellivslängd än övriga befolkningen. Det här satte i sin tur igång forskning på området och bär Mosley gjorde sitt inslag så ledde det ena så att säga till det anra och han kom fram till att om man fastar ett par gånger i veckan så kommer flera viktiga mekanismer i kroppen igång.

Vad är 52-dieten?

52-dieten är som nämnts ovan en metod som handlar om att fasta, egentligen är det inte en direkt viktminskningmetod, men eftersom utövaren äter mycket mindre utslaget på en vecka än normalt så blir effekten att hen går ner i vikt.

Så här fungerar 52

De dagar du fastar kan du äta 500 kcal om du är kvinna och 600 kcal om du är man. Rent tekniskt kan du fasta från middag till middag, eller lunch till lunch och frukost till frukost om du vill. Många gör dock så att de äter kvällsmat dagen före fastan, sedan äter sin tillåtna kalorimängd till middag dagen efter och ingenting mer den dagen. När de sedan äter frukost dagen efter har de fastat i totalt 36 timmar eftersom de inte har ätit mer än 500/600 kcal. Den metoden ger snabbast vikteffekter.

Vilka hälsoeffekter har 52?

Den verkligt intressanta aspekten av fasta är helt annan än viktnedgång, alla däggdjur har en anpassning efter att det ibland finns mat och ibland inte. När man äter så bygger kroppen upp sig, nya celler bildas, proteiner byggs osv. När det är ont om mat så passar kroppen på att reparera kroppen och att ta hand om andra problemkällor. Det handlar om många och komplexa processer. När kroppen byggs upp så produceras ett hormon som heter IGF-1 – Insulinlike Growth Factor. Enligt Onkolog Olle Larsson på Karolinksa institutet är elakartade celler (maligna celler) helt beroende av tillgång på IGF. Med andra ord, tillgång på IGF är en förutsättning för att cancerceller skall bildas och kunna dela sig. När man fastar så minskas produktionen av IGF. Det här är en av orsakerna till att 52 har fått ett så stort genomslag, det finns fler hälsoeffekter av att fasta. En annan är att vid svält stimuleras produktionen av BDNF – Brain Derived Neurotrophic Factor. Ett protein som spelar en viktig roll för flera viktiga hjärnfunktioner med allt från inlärningsförmåga till Serotoninutsöndring (Serotonin reglerar humöret vilket gör att man kan känna sig gladare när man fastar). Så 53-dieten och varianter på den är onekligne ett intressant forskningsområde. Kerstin Brismar på Karolinska institutet forskar just nu på 100 diabetespatienter eftersom fasta har en positiv inverkan på insulinintoleransen och hennes rapport kommer snart. Håll ögonen öppna på denna mycket intressanta diet!

Kommentera