home Bantningsmetoder Atkins-metoden

Atkins-metoden

Den amerikanske läkaren Robert Atkins lanserade sin viktminskningsdiet på 70-talet med budskapet att undvika kolhydrater och äta mycket fett och protein. Dieten som då inte hade någon vetenskaplig grund fick stor uppmärksamhet. De nya råden var helt motsatta de väl förankrade råden om att äta mycket frukt, grönsaker, fullkornsprodukter och vara försiktig med fett. 1992 nylanserade Atkins sin bok och återigen blev det en försäljningssuccé.

Atkins hävdar att 50 till 75 procent av energin ska komma från protein och fett och resten från kolhydrater. Atkins diet innebär att man utesluter alla kolhydratrika livsmedel och får äta fritt av protein och fett. Det betyder inte bara uteslutning av socker, läsk och vitt bröd. Det mesta vi äter innehåller kolhydrater, så även frukt, mjölk och potatis försvinner. En Atkins-frukost kan alltså bestå av bacon och ägg, och lunch eller middag av en stor portion kött, grönsallad och en ostbit.

Atkins diet

Atkins diet är en så kallad ketogen diet. Reservbränslet blir i stället så kallade ketonkroppar som kroppen bildar under svält och vid diet med lite kolhydrater. Reservbränslet blir istället ketoner som bildas från fria fettsyror. Detta sker efter några dagars minskning av kolhydratlagren i kroppen och kännetecknas av att andedräkten får en lukt av aceton. En normal svensk kost (enligt de svenska näringsrekommendationerna) ger 250-350 g kolhydrater per dag. Atkins innebär att man inte äter mer än 20 g kolhydrat per dag de första veckorna för att därefter öka något.

Forskarstöd för Atkins diet

Forskning bedrevs kring metoden redan på 70-80-talet. Ett par stora undersökningar visar att Atkins diet ger en viktminskning (i alla fall på kort sikt) trots att man kan äta fritt av proteinrika och feta livsmedel. Anledningen till detta beror till stor del på, att när man utesluter bröd, pasta, potatis, ris, nudlar, frukt, kaffebröd, godis, snacks och söta drycker blir livsmedelsvalet starkt begränsat och kaloriintaget lägre än normalkost. En kost som innehåller mycket protein ger dessutom en högre mättnadskänsla, som leder till mindre portioner och mindre småätande.

Många vitaminer, mineraler och antioxidanter minskar emellertid med Atkins diet och fiberintaget blir lågt. Atkins ger inga råd om fettkvalitet vilket kan innebära att man äter en större andel mättat fett. Risker som diskuteras med att följa dieten under längre tid är därför höga blodfetter, njurproblem, benskörhet och cancer.

Hur kroppen påverkas på längre sikt av ett högt protein- och fettintag och lågt kolhydratintag vet man ännu inte säkert. När man undviker frukt, potatis, rotfrukter och fullkornsprodukter går man miste om en mängd viktiga vitaminer, mineraler och antioxidanter. Dessa näringsämnen har stor betydelse för många av kroppens funktioner och kan skydda mot uppkomst av hjärt- och kärlsjukdom och cancer. Långtidsstudier behövs därför för att klarlägga effekter av denna diet på sikt.

One thought on “Atkins-metoden

  1. Finns inga vetenskapliga studier som visar att Mättat fett är farligt.Hör vad Professor Fredrik Nyström säger.Och en anna sak .Detta med att kroppen ställer in sig på svält är bara en seglivad MYT.

Kommentera