home Myter om viktminskning Myt: Långa och sega promenader ger bäst viktminskning!

Myt: Långa och sega promenader ger bäst viktminskning!

Att promenader och även motion i alla dess former är bra för kroppens hälsa är vetenskapligt bevisat. Mot denna vetenskap finns det ingen som helst motsägelser. Att promenera och utöva träning i syfte att ge kroppen motion är även bra i viktminskningssyfte. Det sätter fart på kroppens förbränning av kalorier och fettförråd samtidigt som kroppen får friskt syre tillsatt till blodet och kroppens leder och muskulatur bearbetas.

Genom att varje dag ta en långpromenad i kvarteret eller jogga lätt i springspåret så kommer man fortare att förbränna mer fett än att man har små korta intensiva övningar är ofta något de flesta tror i samband med att de vill gå ned i vikt. Motion, i alla dess former är förstås mycket hälsosamt för kroppen och ger en viss skjuts till fettförbränningen.  Men att långa promenader skulle ge bättre viktminskningen än ett kort men intensivt träningspass hemma är felaktigt.

Forskning visar att korta men intensiva träningspass är mycket mer effektivt än uthålliga promenader. Exempelvis kan några minuters explosiv träning ersätta en långpromenad på en timme. Det har visat sig att om man uttömmer alla sina krafter i en explosiv och intensiv språng-marsch i 30 sekunder så bränner man fler kalorier än om man hade joggat i ett lugnt tempo i 60 minuter.

All träning och all motion är bra, dock finns det inga vetenskapliga bevis för att långa och utdragna promenader eller joggingturer skulle vara bättre i viktminskningssynpunkt än ett intensivt träningspass på 5 minuter i hemmet.

När man springer ett maratonlopp på 50 kilometer förbränner man inte speciellt mycket av fettförrådet. Snarare förbränner man i första hand kolhydrater och i andra hand tömmer man kroppen på vätska.

Det är alltid effektiv med kort, hård, tung och ansträngande träning än lång, seg och uthållig träning om man vill förbränna mycket kalorier.

2 thoughts on “Myt: Långa och sega promenader ger bäst viktminskning!

  1. ” Det har visat sig att om man uttömmer alla sina krafter i en explosiv och intensiv språng-marsch i 30 sekunder så bränner man fler kalorier än om man hade joggat i ett lugnt tempo i 60 minuter”…………….Det är den sammanlagda sträckan som är viktig.Gå en 1mil eller jogga en1 mil = Samma energi förbrukning

Kommentera